בהרצאת טד משנת 2018, קייט ראוורת’ (Kate Raworth), כלכלנית בריטית המגדירה עצמה ‘כלכלנית עריקה’ דיברה על כך שאנחנו חייבים להשתחרר מהאובססיה שלנו לצמיחה אינסופית. ‘כלכלת הבייגלה’ (התרגום שלנו ל-Doughnut Economics) שהיא מפתחת, עוסקת בשאלה:
כיצד לעצב את הכלכלה שלנו כך שנוכל לשגשג? כדי להבהיר ולהנגיש את הסיפור, ראוורת’ הפיקה סדרה של סרטונים אנימציה קצרצרים, המפרטים ‘7 דרכים לחשוב כמו כלכלניות.ים של המאה ה-21’.
1. לשנות את היעד
האתגר של האנושות בעשורים הקרובים הוא לתת מענה לצרכים של כל אוכלוסיית העולם
בגבולות הפלנטריים. כלומר, עלינו להבטיח שאף אחד/אחת לא סובל/ת ממחסור בצרכים חברתיים בסיסיים (מזון, דיור, בריאות, יכולת להשתתף בתהליך הפוליטי ועוד) מבלי שנפרוץ את היכולת של המערכות תומכות החיים של כדור הארץ לספק לנו שירותים כגון אקלים יציב, קרקע פוריה ושכבת אוזון שמגנה עלינו מקרינה אולטרה-סגולה.
כדי לעשות את זה חייבים להחליף את היעד של הכלכלה מצמיחה אינסופית לשגשוג בשיווי משקל עם המערכות תומכות החיים של כדור הארץ.
2. לספר סיפור חדש
בארבע העשורים האחרונים מספרים לנו שהשוק הוא יעיל ולכן צריך לתת לו יד חופשית, שצריך לצמצם למינימום את ההתערבות של המדינה בכלכלה, שצריך להפריט את נחלת הכלל כדי לנהל אותה, שאין דבר כזה חברה ועוד כהנה וכהנה ‘אמיתות’ של המודל הניאו-ליברלי. אולם, המודל הזה הביא אותנו למשבר חברתי ואקולוגי. למאה ה-21 צריך סיפור כלכלי חדש.
3. לטפח את טבע האדם
התיאוריות הכלכליות של המאה שעברה המציאו לנו את ‘האדם הכלכלי-רציונלי’, ש’עומד לבדו, עם כסף בידו, מחשבון בראשו, אגו בליבו, והטבע לרגליו’. זהו מודל של טבע האדם שאינו משקף אותנו כיצורים חברתיים, שמשתפים פעולה, עוזרים לזולת ומושפעים לא מעט מאיתותים חברתיים בהחלטות שלנו. הבעיה היא שכלכלה שמעוצבת ל’אדם הכלכלי’ בסופו של דבר גורמת לנו להתנהג בהתאם. כלכלה של המאה ה-21 צריכה לטפח את הטבע האנושי שלנו ולהגדיל את הסיכויים שלנו לשגשג.
4. להבין איך מערכות עובדות
חשיבה כלכלית של המאה ה-21 צריכה פרספקטיבה של חשיבה מערכתית כדי להתחיל להבין עולם שמשתנה תמידית. מודלים שמלמדים אותנו במבואות לכלכלה לא מצליחים להסביר את המורכבות של העולם האמיתי הכוללת מגמות לא צפויות ונקודות מפנה מפתיעות. כלכלניות.ים של המאה ה-21 צריכים להשתחרר מהדימוי של מהנדסים השולטים בכלכלה ולהתחיל לחשוב כמו גננות וגננים, המטפחים ודואגים לכלכלה בעודה מתפתחת.
5. לעצב בכדי לחלק
הכלכלות שלנו היום מעוצבות באופן שמייצר ערך עבור אחוז מאד קטן של האנושות. מספרים לנו שפירות הצמיחה הכלכלית יחלחלו לעשירונים התחתונים, אולם זה הוכח כמוטעה, ובהרבה מהמדינות העשירות ביותר הפער בין עשירים לעניים הוא הגבוה ביותר ב-30 שנה. כלכלות של המאה ה-21 צריך לעצב לחלוקה מחדש של העושר: בפרט זה שנוצר משליטה בקרקע, ביצירת הכסף, בעסקים, בטכנולוגיות וברעיונות.
6. ליצור בשביל לחדש
הפעילות התעשייתית של מאתיים השנים האחרונות מבוססת על עיצוב מנוון: אנו כורים חומרים מכדור הארץ, מייצרים מהם מוצרים, משתמשים בהם לזמן מה ואז משליכים. זו
כלכלה ליניארית שמתנהלת בניגוד לאופן בו תהליכים מתרחשים בטבע והתוצאה ניכרת במשברים שאנו חווים היום.
כלכלה של המאה ה-21 צריך לעצב בצורה מעגלית, כדי שתחדש את מערכות הטבעיות של כדור הארץ.
7. לכפור בצמיחה
צמיחה במונחים של תוצר מקומי גולמי (תמ”ג) הפכה למטרה הראשונית של מדיניות כלכלית בלי קשר לתרומה שלה לשגשוג שלנו כבני אדם. אם אנו שואפים לכלכלות המעוצבות לחלוקה צודקת יותר של הערך שהן מייצרות וכאלו המעוצבות לעבוד עם, ולא כנגד, המערכות הטבעיות של כדור הארץ, אנו צריכים כלכלות שמשגשגות, בלי תלות חולנית בצמיחה מתמדת.
אורך הסרטונים: עד 2 דקות
שמע: אנגלית
כתוביות: עברית וערבית
קרדיט:
Doughnut Economics Action Lab
פורסם: אפריל 2017